Dieta bezglutenowa – co jeść a czego unikać?

Posted on by admin in No Comments

Utrzymanie zrównoważonej diety bez glutenu może być nieco uciążliwe. Musisz wykreślić ze swojego jadłospisu konkretne produkty, a także uważać na te, które mogą go zawierać. Co jest dozwolone, a co zabronione? Dowiedz się, jakie produkty spożywać, aby jadłospis był dla Ciebie bezpieczny i zdrowy.

Na czym polega dieta bez glutenu?

Stosowanie diety bezglutenowej polega na wyeliminowaniu z dotychczasowego jadłospisu glutenu – mieszaniny białek roślinnych (gluteliny i gliadyny). Występuje on głównie w produktach zbożowych, np. pszenicy, życie, jęczmieniu i owsie. Jest on drugim (po mleku) najczęściej występującym alergenem. Jej wprowadzenie należy skonsultować ze specjalistą, aby uniknąć negatywnych konsekwencji źle zbilansowanej diety.

Dieta bezglutenowa – dla kogo?

Dieta, w której należy pozbyć się glutenu, jest szczególnie wskazana dla osób z celiakią. Jest to przewlekłe schorzenie, które w przypadku spożywania glutenu prowadzi do stanu zapalnego jelita cienkiego oraz wielu innych problemów zdrowotnych. Dieta bezglutenowa jest również wskazana dla osób z alergią na gluten. Spożywanie tego składnika może powodować wystąpienie reakcji alergicznych w postaci pokrzywki, kataru czy biegunki.

Zobacz: Jak wybrać najlepszy catering dietetyczny?

Produkty bez glutenu

Produktami naturalnie pozbawionymi glutenu są m.in.: ziemniaki, kukurydza, ryż, bataty, proso, sorgo, tapioka, soja, soczewica, fasola, orzechy, mleko, kefir, masło, olej roślinny, herbata oraz nieprzetworzone mięso, owoce i warzywa. Istnieją również produkty pozbawione glutenu w wyniku procesów oczyszczających. Posiadają one jednak zwykle więcej węglowodanów i tłuszczy oraz dodatkowe substancje, które sprawiają, że są uboższe w witaminy i składniki mineralne.

Produkty z glutenem

Składniki, które należy bezwzględnie wyeliminować ze swojej diety to m.in.: pszenica, jęczmień, żyto, owies, płatki pszenne, kasza manna, kuskus, musli, kasze owsiane, makaron pszenny i żytni, pieczywo, produkty mleczne z ziarnami zbóż, piwo, kawa zbożowa.

Produkty, które mogą zawierać gluten

Składniki, wśród których może pojawić się gluten to m.in.: płatki śniadaniowe, mąka kukurydziana, wędliny, konserwy rybne, jogurty owocowe, śmietana, serki topione, majonezy, owoce suszone, musztardy, keczupy, zupy w proszku, mieszanki przypraw.

Dieta bez glutenu – co jeść?

Dieta dla osób z nietolerancją glutenu powinna bazować na warzywach, owocach, a także bezglutenowej kaszy, mięsach, rybach i jajkach. Należy unikać gotowych produktów bezglutenowych – są one często wysoko przetworzone oraz pozbawione wartościowych składników odżywczych. Aby Twoja dieta bezglutenowa była bezpieczna i zdrowa zapoznaj się ze składem każdego produktu, który umieszczasz w koszyku oraz upewnij się, że jest on w 100% pozbawiony glutenu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *