Blog - czerwiec

Czy ziemniaki tuczą? Obalamy ziemniaczany mit w zdrowej diecie

Posted on by admin in No Comments

Odpowiedź na pytanie, czy ziemniaki tuczą, zwykle bywa twierdząca. Jak się jednak okazuje, jest to mit, który na dobre zagościł w głowach osób, które decydują się z nich zrezygnować w ramach zachowania zdrowej diety. Skąd wzięła się ta nieprawdziwa opinia? Czy to oznacza, że jedząc ziemniaki, można schudnąć?

Ziemniaki – kalorie i wartości odżywcze

Wbrew pozorom kaloryczność ziemniaków jest dość niska. W porcji 100 g zawiera się jedynie 86 kalorii. O wiele więcej kalorii ma taka sama porcja kaszy gryczanej lub makaronu.

Ugotowane ziemniaki, bez zbędnych tłuszczy i dodatków stanowią cenne źródło witamin oraz wartości odżywczych dla organizmu. W kartoflach znajduje się dużo potasu, który wpływa na obniżenie ciśnienia krwi. Ziemniaki dostarczają nam łatwo przyswajalne węglowodany (skrobię), błonnik, wapń oraz witaminy z grupy B. Prawie wcale nie zawierają tłuszczu. Skąd więc powszechna opinia, że ziemniaki tuczą?

Zakazane warzywo. Dlaczego ziemniaki uznawane są za tuczące?

Zła sława ziemniaka prawdopodobnie wzięła się od sposobu, w jaki jest on najczęściej przyrządzany. Wyobraź sobie porcję ziemniaków na talerzu. Co widzisz? No właśnie – kotleta! Nieodłącznym elementem potraw, które bazują na kartoflach, są często różnego rodzaju smażone mięsa, tłuste sosy lub dodatki. Puree z masłem i śmietaną, frytki smażone na głębokim oleju, chipsy, kluski śląskie – taki rodzaj przetwarzania ziemniaków na diecie odchudzającej wcale nie pomoże w zrzuceniu zbędnych kilogramów.

Czy zatem ziemniaki tuczą? Nie – pod warunkiem, że odpowiednio je przyrządzisz.

Ziemniaki a odchudzanie – jak jeść, aby nie tuczyły?

Ziemniaki w diecie, szczególnie tej odchudzającej mogą być częścią jadłospisu, jednak pamiętaj – liczy się sposób ich przyrządzania. Ziemniaki tuczą, jeśli przygotujesz je z niezdrowymi dodatkami. Porcja frytek lub puree ziemniaczane z masłem nie są częścią zdrowego obiadu. Zrezygnuj z ziemniaków smażonych na tłuszczu lub okraszonych skwarkami. Zamiast tego ugotuj je w wodzie, na parze (najlepiej w mundurkach, aby nie straciły składników odżywczych) lub upiecz bez dodatku tłuszczu. W takiej formie ziemniaki nie będą już stanowić zakazanego warzywa w Twojej diecie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *